Sverige får världens högsta bränslepriser!

Den 1 januari skjuter priset ytterligare i höjden och beräknas landa på en bit över 20 kronor per liter – på landmackarna. För båtägarna blir det som alltid värre. 

När Hamnens Gustav Morin testkörde Mercurys motornyheter i Dubai (ingångsbilden) så valde tillverkaren (som vanligt) att varken fokusera på förbrukning eller utsläpp. Hästkraftsantal, acceleration och toppfart stod (som vanligt) i centrum.

Inga hårda krav på avgasrening

I nuläget finns inga hårda krav på avgasrening för utombordare och ingen verkar vilja ta i frågan. Allra minst tillverkarna själva, såklart. Det är ju dyrt med katalysatorer. Istället satsar man fortfarande på kraft. Se till exempel Mercurys senaste tillskott – en V12 på 600 hk – utan avgasrening.

Väldigt snart borde utsläppsfrågan och förbrukningsfrågan komma ikapp även utombordarna.  Ägare av motorbåtar som drivs av fossila bränslen lär ställa högre krav på tillverkarna när priserna klättrar långt över 20 kronor litern.

Dyrt med miljösmartare blandning

Men nu närmast är det dieselpriset som är i fokus. Man har kommit längre på den fronten när det kommer till inblandning av biobränsle. Förklaringen till den kommande höjningen är just att inblandningen av biodiesel ökas kraftigt igen. Från 26 procent reduktion till 30,5 procent. Senast Sverige ökade inblandningen av biodiesel var i augusti i år, något som då höjde priset med ungefär 80 öre.

Se också:
Ny båtanpassad diesel ska minska utsläppen i skärgården
Test: Jakt 12 – överlägset snålaste båten i sin klass

Rekorddyrt bränsle

Exakt var priset för diesel kommer att landa på hos sjömackarna är oklart. Klart är däremot att det även fortsättningsvis kommer att vara betydligt högre än på landmackarna. Ett literpris på över 23 kronor till sjöss är ingen oäven gissning.

Koldioxidskatten höjs

Men det stannar inte med det. Även koldioxidskatten på diesel höjs med 13 öre och om dagens prisnivåer på diesel står sig så torde literpriset alltså landa på i runda slängar 23 kronor på sjömackarna.

Dyrast men också mest biobränsle

Detta gör i sin tur att Sverige kommer att få världens högsta dieselpris och med höjningen gå om Hong Kong som leder ligan för tillfället. Men att det höga priset skulle bero mest på höga skatter är dock bara en seglivad myt.

Sverige har samma dieselskatt som Tyskland, men vi har valt att blanda in en större andel biodrivmedel som gör svensk diesel drygt fyra kronor dyrare per liter.

Mer om biodiesel och reduktionsplikt här.