Voyager 700 Cabin – Ryssen kommer!

Gustav Morin

Gustav Morin

Sverige och Finland har tillverkat och sålt aluminiumbåtar som smör under lång tid. Men nu kommer konkurrensen på allvar med VBoats i spetsen.
Men håller ryssen måttet?
Hamnen har testat.

En hyttbåt som ska tåla hårdhänt behandling och till exempel klara att bryta lite is på vintern har en fördel i att vara tillverkad av plåt.

Och en båt för alla årstider är precis vad Hamnens Claes Olivecrona har att göra med när han sätter tänderna i VBoats Voyager 700.

Här handlar det om en produkt som ska ge utan att kräva något tillbaka. Men det betyder också att kunden ska hålla sig ifrån komfortdetaljer och allmänt så kallat lull-lull. Tillbehör som kan strula hör helt enkelt inte hit.

Många tycker till exempel att det känns stelt och kalt att ha en räfflad aluminiumdurk på såväl däck som i salong och ruff. Visst, det är inte jätteskönt att trippa runt barfota på den, men det kan spara massor av tid när man stövlat in med leriga sulor och ska skölja av efter sig…

Det råder inget tvivel om att Ryssarna är duktiga på att svetsa. De uppfann ju tekniken!

Claes Olivecrona, reporter.

 

Modellen har fått mycket uppmärksamhet på mässorna då den erbjuder ”mycket båt för pengarna” och det finns definitivt anledning att dyka ner i specifikationerna och datarutorna och jämföra ordentligt med konkurrenterna vad man egentligen får för pengarna, även om det såklart är en provkörning och en reell upplevelse som borde stå till grund för köp.

Fördäck och ruff

Det som också får den att sticka ut på marknaden är att den har ett stängt fördäck som ger en öppen interiör med en ruff. Det har den uppenbara fördelen i att man kan sova över. Men ett problem som brukar komma som en effekt av den lösningen är att ljudet i hytten får större möjlighet att plantera sig.

Slopade steglister för komfort

Till stor del brukar det ljudet bestå av slammer från steglisterna. Det har VBoats löst genom att inte ha några steglister. Men den öppna ytan kan också göra att känslan av ljudlig burkighet ökar. Om detta är ett bekymmer får ni veta i testen.

Rymlig och ljus

En annan sak som utmärker Voyager 700 bland många aluminiumbåtar i samma segment, är den stora glasade dörren i aktern samt att man satsat på en dinette snarare än ett par längsgående bänkar eller två separata stolar, vilket är mer brukligt i segmentet. I och med det kan vi konstatera att Voyager 700 har ambitionen att vara lite mer än bara en ren transportbåt.

Hur den klarar uppgiften får ni veta i testen ovan.

Voyager 700 Cabin
Längd: 7,15 m
Bredd: 2,48 m
Vikt: 1 440 kg
Motor: 150-250 hk
Toppfart: 40+ knop
Antal personer: 7 st
Antal kojer: 2 st
Bottenvinkel (akter) : 17 grader
Bränsletank: 240 l
Pris: 675 000 kr (inkl 200 hk).
Mer info: vboats.se

Relaterade artiklar

batar_motorbatar_2019_FalconC7_Ingang_falcon-c7-01

Falcon C7 – nu med tak

batar_motorbatar_2018_Branskar290NG_Ingang_Brandskar_290_NG

Brandskär 290 NG – går sin egen vågade väg!

batar_motorbatar_2017_Quicksilver675Explorer_Ingang_Quicksilver675ExplorerIngang

Quicksilver 675 Explorer – sportfiskarens frestelse

batar_motorbatar_2017_AMTAlu_Ingang_AMTAlu

AMT 175BR – stadig kurs mot plåtbåts-gyttret