Elkonvertering – nytt ljudlöst båtliv med eldriven Saga 27

Saga_27_elkonverterad_inledningsbildUt med den gamla dunkande och ineffektiva dieselmotorn. In med en modern elmotor. Ett stort beslut kan tyckas – men ett beslut som familjen Lindblad–Ernvik inte ångrar ett ögonblick.

Saga_27_elkonverterad_inledningsbild
Ut med den gamla ineffektiva dieselmotorn. In med en modern elmotor. Ett stort beslut kan tyckas – men ett beslut som familjen Lindblad-Ernvik inte ångrar en sekund.

Minns ni familjen som helt sonika lämnade civilisationen på fastlandet för att bli skärgårdsbönder? Nu besöker vi dem igen och det här gången gäller det en elkonvertering.

Vi snackar om deras snipa som kan vara marknadens mest prisvärda familjebåt, åtminstone sett till ruffyta. Det är en klassisk Saga 27 som levererar i all enkelhet utan att kräva något nämnvärt tillbaks i form av vård och underhåll. Frånsett den gamla dieselmotorn förstås, som ska ha sitt när det gäller vinterkonservering, oljebyten och allmän översyn.

Familjen älskade redan sin snipa men den gamla Volvo Penta MD21 började kännas påtagligt sliten. Det var med anda ord hög tid för ett motorbyte. Kanske skulle detta bli en möjlighet till förbättring, snarare än bara en ofantligt trist utgift.

Mer om familjen Lindblad–Ernvik:
De flyttade från stan och lever sin dröm i skärgårdsidyllen

– Vi siktade in oss på eldrift. Ett stort beslut, kan tyckas, men ändå självklart nu när vi kan njuta av en nära nog underhållsfri motor som varken luktar, läcker eller släpper ut avgaser. För att inte tala om den tysta framfarten, säger Alexander Lindblad Ernvik.

Alexander kan hålla 3,6 ljudlösa knop i 50 sjömil om så skulle behövas.

Enklare än väntat

Hela operationen, skulle det visa sig, var en förvånansvärt enkel process där det mesta engagemanget från familjen Lindblad-Ernviks sida gick ut på att lyfta ur den gamla motorn. Det och att tvätta ur motorrummet. Men med detta avklarat kunde sedan den svenska återförsäljaren installera den nya drivlinan. Ett jobb som klarades av på väl under fyra timmar.

Anpassat båtliv

Drivlinan som vi talar om är en holländsk historia som består av en elmotor på 10 kW samt tillhörande batteripack på totalt 13 kWh, vilket skulle komma att passa den gamla Saga 27:an fint. Med en installation som denna krävs dock en anpassning till ett båtliv som kretsar kring måttliga dagsetapper och ett lika måttligt tempo.

– Det är också ett båtliv som passar oss perfekt. Om vi prompt och mot all förmodan känner att vi skulle vilja hålla stadiga 6,5 knop så kommer vi ungefär tio sjömil innan det är dags att ladda batterierna igen, säger Alexander.

Den nya drivlinan är en holländsk installation med en elmotor på 10 kW samt tillhörande batteripack på totalt 13 kWh. En tydlig display visar hur långt man kommer med den ström man har kvar, i den fart man håller för ögonblicket.

Upp till 50 sjömil

– Men det är när man lättar på gasen som magin sker. I fem knop ökar räckvidden drastiskt till 17 sjömil och det blir snabbt ännu bättre än så. I 4,5 knop kommer vi hela 30 sjömil och om man som vi kan tänka sig att glida fram i 3,6 knop så kan man åka i 50 sjömil vilket är betydligt längre än vi någonsin behöver köra i ett sträck.

Hur lång tid tar det sedan att ladda batterierna?

– När vi är på bortaplan så sker det oftast i ett vanligt 230-voltsuttag och då tar det i runda slängar 12-18 timmar, beroende på hur mycket kräm det var kvar när man började ladda, säger Alexander. Men…

Ja?

– Men jag kan inte nog understryka hur njutbart det är att glida fram helt ljudlöst och vibrationsfritt i låg fart. Med eldrift kommer som sagt också fördelar som svårslaget enkel båthantering samt noll och intet av underhåll av motorn.

Vad kostar en elkonvertering?

– Om vi hade bytt ut vår gamla Volvo Penta MD21 mot en ny motsvarande motor så hade det gått på ungefär lika mycket. Den elektriska drivlinan vinner dock när det kommer till kostnader för framdrivning och underhåll.

Saga 27:an är en laståsna både när det gäller prylar och besättning. Och det är en perfekt elbåt, så länge man har lugn nog att köra långsamt för då går den snålt. Men en snipa som denna gillar inte att stressa. Gasar man på trycks aktern ner och förbrukningen flerdubblas snabbt.

Så det finns inga nackdelar?

– Jo absolut. Eldrift är som sagt inget för den som vill hinna med att besöka många spridda platser på en dag. Eller för den som som vill låta stundens ingivelse avgöra färdmålet. Med det eldrivna båtlivet kommer ett visst krav på planering.

Alexander fortsätter:

– Som nybörjare med eldrift kommer oftast också en viss portion av räckviddsångest. Man räknar och tänker en hel del innan man vänjer sig. Som tur är har moderna system en tydlig display som i varje stund redovisar hur långt man kommer med den ström man har kvar, i den fart man håller för ögonblicket.

Nödkörning i krypfart

– Sist men inte minst finns en funktion som slår till när det bara när 15 procent kvar i batteriet och som gör att man alltid kommer i hamn – om än i krypfart. Om inte annat är det tryggt för nybörjare som hyr båten via Skipperi.

Men vad gör du i en eldriven båt om det blåser hårt och om havet är riktigt upprört?

– Då gör jag som jag alltid har gjort med vår Saga 27: Jag stannar iland och väntar in bättre väder, avslutar Alexander Lindblad Ernvik.