Johannes byggde egen eldriven jetski

Vad göra när den gamla tvåtaktsmotorn börjar kännas hopplöst gammalmodig och därtill sjunger på sista versen? För Johannes Larsson var svaret givet. Nu pendlar han till jobbet med sin enrgisnåla och ännu snabbare jetski.

Jetski-elmotor-inledning
Elkonvertering – Johannes Larsson bytte ut sin gamla smutsiga tvåtaktare i sin jetski mot en modern elmotor.

Skippo har rapporterat om utförda elkonverteringar i alla möjliga slags flytetyg där Bayliner 2655 Ciera Sunbridge, Saga 27, Storsjö 720 och en klassisk Petterssonbåt bara är några exempel.

Nu är det dags igen och den här gången gäller det en jetski vars gamla tvåtaktsmotor sjöng på sista versen. En jetski som annars skulle tjäna som Johannes Larssons pendlarfordon till och från jobbet på Hisingen.

Pendla till jobbet med jetski – optimalt med eldrift

Det var då idén om en elkonvertering tog form. En idé som kändes vettig då en jetski, om något, är föredömligt lättdriven, mest tack vare sin ringa vikt och storlek. Eldrift och pendling är också en fantastisk kombination. Räckvidden är ju begränsad men det är inget bekymmer när sträckan är förutsägbar. Då är det också lätt att optimera storleken på batteriet.

Med eldrift kommer också ofta väldigt låga driftskostnader och eftersom fordonet används mycket blir klimat- och miljövinsten stor i förhållande till flytetyg som används sällan.

Sagt och gjort. Johannes skred till verket och kan nu blicka tillbaks på ett projekt som gick bättre än väntat.

Utmaningar på vägen

– Nog fanns det en del tvivel längs vägen. Bland annat oroade jag mig för att den skulle bli för framtung när jag bytte ut bränsletanken i fören mot ett batteri, säger Johannes och fortsätter:

– Sedan blev det en prövning att få alla olika delar och komponenter att lira med varandra. Grejen var ju att hålla nere kostnaderna och då gällde det att leta på olika håll. Som exempel kan nämnas att motorn är en vattenkyld hobbyvariant (QS138 90h) som man kan köpa på nätet. Batteriet kommer från en krockad Kia Optima hybrid. Jag rev isär dem och byggde från grunden och batteribanken är nu på 5 kWh.

– Det fanns också en osäkerhet när det gäller själva mjukvaran. Där tvingades jag som mekanikingenjör verkligen ut på okänd mark, men även det gick ganska smärtfritt.

Måste man vara en meckare utöver det vanliga om man ska ge sig på ett sådant här projekt?

– Nej. Jag vill nog påstå att det inte är svårare än att en normalhändig person kan klara det.

Och nu har du hunnit provköra?

– Ja, och även det blev en överraskning. Nu är jetskin märkbart snabbare i acceleration. När det gäller toppfarten så känns den ungefär som innan bytet men jag har inte hunnit mäta några faktiska data ännu.

Så allt blev som du hade hoppats?

– Ja, nästan. Det som jag oroade mig för innan, viktfördelningen och det där, blev aldrig några bekymmer. Däremot måste jag täta luftintagen noggrannare. Den gamla tvåtaktaren tålde lite vatten och behövde ju luft för att fungera. Med eldrift är det som bekant desto känsligare med vatten.

Och nu blir det jetski till och från jobbet igen?

– Absolut, avslutar Johannes Larsson.