Båtrenovering: Vi bygger rak stäv på en gammal båt!

Banta för fart del 12. Är det rimligt att bygga om en gammal stäv med traditionellt överhäng till en modernare variant som är rak och sylvass? Förmodligen inte. Men Gustav Morin ger sig i kast med det iallafall.

Det började som en renovering, fortsatte till en brutal bantningskur och urartade sen till en rejäl ombyggnation. I det här avsnittet så fortsätter projektet Banta för fart hos Honors Yachts på Värmdö och vi har kommit till en av de kanske knäppaste ombyggnationerna i det här projektet – att slipa ner hela stäven och börja laborera med att bygga på en modernare design.

Idén kan ifrågasättas. Verkligen alltså, det kan jag erkänna.

Modernt och snyggt eller bara korkat med rak stäv?

Många avskyr ju de modernt raka, ibland till och med negativa stävarna, då de gör det snudd på hopplöst att komma iland på skärgårdens sluttande klipphällar. Men just det argumentet är inte särskilt starkt för en trimaran då man oftast lägger till med ena sidoskrovet mot eller till och med uppe på klipporna. Annars är motargumenten mest att det inte kommer att tillföra båten så himla mycket. Kommentaren ”hur kan du addera vikt när målet varit att banta?” har också förekommit. Många tycker också att det kommer att ta för lång tid.

Se alla avsnitt i serien Banta för fart här.

Visst, det är väl inte helt rimligt att dra igång ytterligare ett projekt i projektet när all kraft egentligen bara borde fokuseras till att båten ska bli klar och seglingsbar. Och nej, båten kanske inte blir så mycket snabbare bara för att stäven blir vassare. Men jag gillade inte det befintliga beslaget som höll tampen till peket och ville gärna ha ändring på det. Därtill har idén om att ge båten en modernare look grott länge och det är alltid kul att se vad som är möjligt. Och om det inte skulle göras nu, innan lackeringen, så skulle det aldrig hända.

Jag presenterade idén om den nya stäven för Anndy på Honors Yachts och otroligt nog var hans bemötande lika positivt som hos Vaxholm Komposit när vi bollade tankarna kring att såga bort sittbrunnen. Det var fantastiskt kul att göra om hela sittbrunnen och resultatet blev fantastiskt. Så varför inte ta chansen nu när Anndy tände på idén om en sylvass stäv?

Sagt och gjort.

Risk att det ser hemmagjort ut

Det finns många exempel på när den här typen av ombyggnad kanske inte gått så bra. Det är väldigt stor risk att man tar sig vatten över huvudet, bygger för mycket och tappar bort sig när det kommer till att få den nya stäven att linjera med båtens övriga linjer. En överhängande risk är att den nya näbben blir konkav och det är varken snabbt eller snyggt.

Lyckligtvis har Anndy riktigt bra känsla för både form och bygg- spackel- och slipteknik. Men det räcker inte att det blir snyggt. Det måste vara starkt också. En målbild som leder oss in på om man ska välja kolfiber och epoxi, glasfiber och polyester eller något annat. Det blir snabbt rörigt om man inte riktigt vet varför man ska välja det ena eller det andra och det är faktiskt lite oklart om det egentligen finns något rätt eller fel. De lärda tvistar i ämnet. Anndy snackar oss iallafall igenom sina tankar och idéer kring detta.

Lustfylld förändring

Det blir ett lustfyllt projekt med högt tempo och i videon ovan kan ni se hur hela arbetet löpte på och hur tankarna gick. Tyck gärna till om våra idéer och om resultatet i kommentarsfältet nedan. Tack också till vår sponsor Svenska Sjö Båtförsäkringar – som delar båtlivet med både er och oss.