Sjöräddningssällskapet bygger 13 nya toppmoderna båtar

Bygget av SSRS nya båtar är i full gång. Planen är att fördigställa den första av tretton (!) högeffektiva och toppmoderna räddningsbåtar redan efter nyår.

SSRS-K12
Den maffiga ordern om inte mindre än tretton nya räddningsbåtar gick till Swedship i Hunnebostrand.

Den maffiga orden gick till Swedship i Hunnebostrand. Det gäller inte mindre än tretton nya sjöräddningsbåtar för SSRS räkning. Detta sedan stiftelsen fick en rekordstor och mycket överraskande donation på 100 miljoner kronor i augusti. De flesta donationerna kommer från privatpersoner och pengar som testamenterats. Från Sjöräddningsällskapets sida är man ”enormt tacksam för stödet som visas och ges”.

Bygget går enligt plan

Från varvet låter man nu meddela att bygget går enligt plan. Om allt går som man hoppas och tror kommer man också kunna visa upp den första båten av den nya generationen räddningsbåtar, K12 nummer 1, redan på båtmässorna i vår. I skrivande stund håller man som bäst på med skrovbyggen, målning och montering av den stora fendern.

Komposittekniker efterlyses

Att varvet har bråda dagar för tillfället är lätt att förstå och därför håller man som bäst också på att rekrytera nya medarbetare. Speciellt eftertraktade är så kallade komposittekniker. När varvet har gjort sitt med båtarna transporteras de vidare till Öckerö för montering och installationer av allehanda komplicerade system.

Förberedda för hybriddrivlinor

Den nya generationen räddningsbåtar består av tre modeller på 9, 12 och 14 meter. Ledordet i bygget av dessa har varit ”lätt”. De ska vara lättkörda, lättmanövrerade och vara lätta. På så vis ska man kunna öka medelfarten, minska insatstider och i slutändan spara bränsle. Samma båtar kommer dessutom att komma förberedda för hybriddrivlinor när laddstrukturen för eldrift tillåter.

Redo för tuffa tag

Båtarna är framtagna för att klara tuffa utmaningar till sjöss i samråd mellan Sjöräddningssällskapet och marinarkitekten Birger Kullmann.