Stor efterfrågan på unika svenska ubåtar efter Natointrädet

En öppen ubåt som byggs i Vaxholm med plats för upp till åtta attackdykare. Det är den korta beskrivningen av detta mellanting mellan en yt- och en ubåt.

Ubåt-Vaxholm
JFD Sweden AB i Vaxholm bygger unika ubåtar för transport av attackdykare.

Oavsett vad så har Sveriges medlemskap i Nato gett denna ljudlösa, högeffektiva och smidiga farkost ett rejält uppsving. Anders Magnerfelt som är vd på JFD Sweden AB förklarar:

– Det är en kombination av en yt- och en ubåt kan man säga”, säger Anders Magnerfelt som är vd. Han berättar om farkosten som på ytan gör 30 knop men som snabbt kan förvandlas till en vattenfylld, ljudlös ubåt med attackdykare inuti säger han till P4 Stockholm.

Speciellt lämplig är ubåten när det kommer till spaning och sabotage då attackdykarna kan transportera sig långa sträckor utan att bli upptäckta. Det ovan sagda är egenskaper som har visat sig världsunika och som alltså har väckt Natos intresse.

Nato visar stort intresse för denna ljudlösa, högeffektiva och smidiga farkost som byggs på Rndö utanför Vaxholm.

Den som till äventyrs funderar på att slå till på ett exemplar för privat bruk och som är god för i runda slängar 50 miljoner kronor finns det en öppning.

– Men då får man inte den versionen som Nato är intresserad av. Men vi kan sälja den i en annan version, enmans- eller tvåmans och bättre anpassad för musselodlare, snorklare eller andra civilister, säger Anton Lindén på JFD Sweden AB.