Marin superladdning: Så ofta ska man kunna ladda längs kusterna

Utan infrastruktur för marin laddning – inget elektriskt båtliv. Nu vill Aqua superPower ta elektrifieringen till svenska vatten. Deras ambition: att på högtrafikerade sträckor kunna erbjuda snabbladdning så ofta som sjätte sjömil! Hamnens Elbåtsmässa kommer i år att arrangeras med Aqua superPower som officiell laddningspartner.

Att kunna ladda sin elbåt till 80 procent medan man besöker handelsboden för att köpa glass känns idag kanske långt borta. Men frågar man Niclas Wulker Pettersson, Nordenansvarig på Aqua superPower, är framtiden närmre än många tror. Idag har företaget, som är först i världen med att utveckla ett globalt laddningsnätverk, än så länge bara en station längsmed den svenska kusten. Men fler är att vänta inom kort.

– Bara de kommande veckorna gör vi flera installationer på Västkusten. Och inte misntden vi gör på Gåsahaga Marina på Lidingö i samband med Hamnens Elbåtsmässa, säger Niclas Wulker Pettersson.

Anmäl dig till Elbåtsmässan – Sveriges enda elektrifierade båtmässa med provåkning, expertpaneler och det senaste branschen har att erbjuda – här!

Fler stationer etableras de kommande månaderna

Under hösten ska en handfull stationer etableras med ytterligare lika många planerade under våren. Därtill är man i ständig dialog med marinor, båtklubbar och sjörestauranger för framtida utbyggnad av laddkorridorer.

Konceptet är enkelt. Aqua superPower står för allt från kablar, installation, snabbladdstation och betallösning. Aqua superPower betalar också en summa varje år till marinan som en slags hyra och marinan får även vinstdelning för varje laddning som sker. Från en initial kontakt med intressenten tar det cirka ett halvår innan en färdig station står redo. Samtidigt är det många parametrar att tänka över.

– Det är en stor satsning och den stora massan är extremt positiva. När kontakt är etablerad så gör vi bedömningar från plats till plats för att skapa oss en så komplett bild som möjligt.

Målet är inte att finnas på varenda ö och kobbe. Istället hämtar man inspiration från vägnätet där snabbladdare ofta är utplacerade på strategiska platser där ett potentiellt stopp ändå skulle kunna ske.

Att kunna ladda sin elbåt till 80 procent medan man besöker handelsboden för att köpa glass känns idag kanske långt borta – men enligt Aqua superPower är framtiden nu.

Officiell laddparnter till Hamnens Elbåtsmässa

Utan elbåtar – inget behov för laddning i skärgården. Samtidigt är brist på laddning den allt hetare elbåtsmarknadens största utmaning. Att delta i Hamnens Elbåtsmässa var sålunda självklart för Aqua superPower.

– Kort kan man ju säga att vi inte vore någonting utan elbåtar. Målet är att kunna använda en elbåt på samma sätt som man använder en båt med förbränningsmotor, det tror vi är jätteviktigt, säger Niclas Wulker Pettersson och fortsätter.

– Vi vill vissa att detta är framtiden som redan nu är här.

Men hur fungerar det?

Nyckelordet har varit enkelhet. Det ska vara sömlöst och befriat från krångel att ladda sin båt. Det är enda sättet för elbåtsmarknaden att verkligen blomstra.

– Vi kallar det electric handshake. Systemet är helt slutet så om till exempel en laddsladd skulle falla i vattnet så händer det ingenting. Stolparna använder sig av så kallad CSS typ 2 och det är så enkelt som att bara koppla in kabeln i båten. Därefter betalar man via Aquas app, RFID-kort, eller med ett vanligt bankkort, och laddningen sätter igång, säger Niclas Wulker Pettersson.

Så funkar Aqua superPowers laddsystem.

En annan stor fråga är tiden det tar att ladda båten. Men enligt Niclas ska detta inte vara något man behöver oroa sig över.

– Det tar knappt längre tid att ladda än att fylla upp två dieselmotorer, säger Niclas och fortsätter:

– Majoriteten av all laddning sker över längre tid i hemmahamn, då behöver inte en snabbladdare användas. Men med det sagt så ger Aqua 75 DC-laddare just 75 kilowatt vilket i praktiken innebär att exempelvis en båt från X Shore går från låg batterinivå till 80 procent på cirka 30 minuter.